onsdag 20 maj 2015

Gården av Tom Rob Smith

Tom Rob Smith, Gården
Rec-ex ifrån förlaget Stimpla Publishing, Tack så mycket! 

Handling:
Ända tills Daniel får ett uppjagat telefonsamtal från sin far tror han att hans föräldrar njuter av en fridfull, välförtjänt pensionering på en idyllisk lantgård i Sverige. Tilde och Chris har sålt sitt hus och sin firma i London och ”sagt adjö till England” för att starta ett nytt liv utanför Falkenberg i Sverige.
Men samtalet förändrar allt. ”Din mor är inte frisk”, säger fadern.”Hon inbillar sig saker – otäcka, hemska saker.” Hon har drabbats av en psykos och blivit intagen på sjukhus.”
Daniel, som blir så klart hemskt orolig och gör sig beredd att resa till Sverige. Men innan han hinner så långt dyker mamma Tilde upp i London. ”Jag är övertygad om att din far har pratat med dig. Allt den mannen har sagt är lögn. Jag är inte galen. Jag behöver ingen läkare. Jag behöver polisen.”
Modern gömmer sig i Daniels lägenhet och berättar där om tiden i Sverige som innefattar mörka hemligheter, en försvunnen ung kvinna, avskyvärda brott och en konspiration där hans egen far är delaktig. Och när fadern ringer nästa gång är det för att försäkra sig om att Daniel håller kvar Tilde i lägenheten tills han själv är på plats och kan ta hand om henne.

Vad jag tyckte:
Till en början har jag svårt att komma in i boken, framförallt när Daniels mamma dyker upp i London och börjar berätta sin historia. Tom Rob Smith använder sig av ett annorlunda grepp där Daniels mamma Tilde återberättar sin historia insprängt med mindre stil i den övriga berättelsen. Svårt att förklara exakt hur men Tilde återberättar sin historia med hjälp av anteckningar hon gjort och sättet att använda dessa som en del av historien gör att texten känns stolpig och nästan lite tillgjort.  Greppet gjorde att jag kände ett avstånd och en distans till det Tilde berättar och som gjorde att jag inte kunde ta mig till det hon säger. Efter ett tag så kommer jag in i Tom Rob Smiths sätt att berätta och sakta så sugs jag in i denna märkliga och obehagliga historia. Först så känner jag medlidande med Tilde och har faktiskt svårt att ta henne på allvar! Så pass duktig är Tom Rob Smith på att berätta, han får mig att tvivla på karaktärerna och själva historien så till den grad att jag ganska snart inte vet vem jag ska tro på.  Tilde med sin portfölj med alla ihopsamlade bevisen, paranoia hon känner och hur hon tvingar Daniel till att välja och få henne att lita på vad hon säger är djupt obehagliga. Den historia Tilde återberättar är skrämmande samtidigt som man hela tiden undrar vad det är som egentligen händer där på den halländska landsbygden. 
 Jag fascineras förstås över att Tom Rob Smith valt att förlägga Gården här i Sverige, inte alls många mil egentligen ifrån där jag bor faktiskt! ( Tom Rob Smith har en svensk mamma) Tom Rob Smith är skicklig på både karaktärsbeskrivningar och miljöskildringar som tillsammans skapar en suggestiv och mörk berättelse om svek, galenskap, förlust och tillit.  Gården är en spännande bok att låta sig uppslukas av! 
Just nu känner jag att jag vill ha mer av Tom Rob Smith och gärna då de böcker som följde efter Barn 44. 

1 kommentar:

  1. Den var verkligen obehaglig, bara tanken på att hamna i en liknande situation gav mig ångest.

    SvaraRadera