lördag 23 maj 2015

Dubbel recension om Percy Jackson av Rick Riordan

Rick Riordan, Född till hjälte

Percy Jackson har det minsann inte så lätt, jämt hamnar han i trubbel och bråk. Han blir reglerad ifrån den ena skolan efter den andra och han har en styvfar som världens mest otrevligaste. När Percy sedan är på skolutflykt med sin klass och hans matte-lärarinna förvandlas till ett monster som enbart är ute efter honom. Ja då blir det helt enkelt lite för mycket för Percy! När det senare visare sig att hans bästa vän Grover är en faun och att han själv faktiskt är en halvgud, ja då blir allt ännu mer konstigt! Percy Jackson är alltså tolv år, dyslektiker och diagnostiserad med adhd och hamnar då i halvgudarnas läger. Men här tränas ingen till anpassning, tvärtom. Här blir egenskaperna som tycks så störande i en vanlig skola till barnens fördel. Percys dyslexi beror på att hans hjärna egentligen är inställd på att läsa gammel-grekiska! Och hans adhd beror på att han är inställd på snabba reflexer som behövs i strider.
 I Rick Riordans värld är alltså de grekiska gudarna fullt närvarande och styr över världen precis som förr, i böckerna om Percy befinner vi oss i Amerika.  Percy, som av en händelse är en förkortning av Perseus, får reda på att han är son till havsguden Poseidon. I och med detta presenteras hela den grekiska mytologin, finurligt inflikad i Percys göranden och låtanden.

Läsaren möter i halvguds-lägret en typ av elevhem, där studenterna bor i. Vilket elevhem de bor i beror på vilken gud de tillhör (Hera, Hefaistos, Dionysos, Hermes, Artemis, Ares, Apollon och Poseidon). Satyrer, najader och skogsnymfer figurerar i olika sammanhang och monster presenteras som minotaurer, furier och helveteshundar

Rick Riordan skapar en fartfylld actionberättelse som är rejält underhållande! Smarta och trovärdiga karaktärer som alla är kick-ass på sina egna sätt, oavsett om de är pojke eller flicka. Alla räknas och är lika viktiga. Även om det ibland är svårt att räkna ut exakt vad som är viktigast just då så löser de tre vännerna det tillsammans. Jag tyckte mycket om att läsa om Percy Jackson, avkopplande och rolig underhållning! En modern hjältesaga!

Rick Riordan, Den fängslade guden

( Jag trodde först att detta var bok två i serien om Percy Jackson men nu verkar jag ha missuppfattat det hela. Så denna boken är egentligen bok två i en annan serie som utspelar sig i samma värld som böckerna om Percy Jackson? Denna serie verkar då heta Olympens hjältar? Så förvirrad jag är nu! Kan någon som känner till dessa serier bättre, förklara för mig? Jag tycker ju inte om att läsa serier i i ordning men nu har jag ändå lyckats med det! Inte så konstigt då att jag inte fattade något i början av denna boken!)

Här möter vi en ensam Percy Jackson som inte alls förstår varför han är förföljd av gorgoner (ett monster med ormhår) eller varför han har ett märkligt vapen som förvandlas till en penna. Percy vet inte mycket och verkar ha glömt bort det som hänt honom tidigare. När jag väl förstod att Percy drabbats av en minnesförlust så kom jag bättre in i boken och fattade att jag var rätt på det! Snyggt gjort av Riordan att skapa en sådan stark förvirring att även jag som läsare blir förvirrade och inte fattar vad som pågår! Percy Jackson har alltså tappat minnet men han vet att han är på väg till ett slags läger för halvgudar. Han vet också att han måste ta sig dit av en specifik anledning. Men han vet inte riktigt varför eller har hela bilden klar för sig. Så dimper han då ner i det romerska lägret för halvgudar.... Och något riktigt illa är på gång att hända, giganterna är på väg att starta krig mot gudarna och de har dessutom tillfångatagit dödsguden. Så nu måste Percy Jackson tillsammans med sina nya vänner Frank och Hazel ta sig till Alaska, befria dödsguden och sedan ta sig tillbaka till lägret. Allt detta på bara fyra dagar......Och de måste dessutom lära sig att samarbeta för att ens ha en chans att överleva.

Precis som i bok 1 är detta en actionfylld berättelse som är rejält underhållande och spännande. Jag gillar detta verkligen! Det är perfekta böcker att läsa när man behöver något lättläst som ändå har ett djup och en viss komplexitet i sig. Smarta karaktärer även i denna boken, trovärdigheten är kanske inte alltid på topp men det gör inget. Det är inte därför jag läser dessa böcker utan det är för underhållningen och det intressanta uppläget med grekiska/romerska gudar, äventyren, hjältemodet och spänningen! Sedan måste jag nämna harpyan Ella! En helt otrolig karaktär som jag bara älskar! Ella älskar böcker och hon slukar dom, bokstavligt talat slukar hon dom! Sedan rabblar hon upp information, både nödvändig och helt irrelevant information med ojämna mellanrum!