onsdag 13 maj 2015

Korpmåne av Therese Henriksson

Therese Henriksson, Korpmåne

Handling:
17-åriga Saga bor i Ytterstbyn, en liten by någonstans i Norrbotten. När en tonårskille och hans mamma kommer ditflyttande från södra Sverige vet Saga inte riktigt vad hon ska tro. Seth är i hennes egen ålder men liknar ingen av killarna i skolan. Han har svarta kläder, svartfärgat hår och piercingar i ansiktet. När de andra killarna mekar med skotrar eller är ute och jagar sitter han hemma och spelar gitarr eller repar med bandet. 

Trots detta, eller kanske på grund av det, känner Saga hur hon dras till Seth. Men det är något som inte stämmer. Varför försvinner Seth och hans mamma några dagar varje månad, och varför vill han inte berätta var de är? Hur kom de på tanken att flytta så långt, och till minimala Ytterstbyn av alla ställen? Och varför har en korp börjat dyka upp runt Sagas hus? En korp som verkar helt orädd. Innan hon riktigt förstår hur det har gått till har Saga blivit indragen i en historia full av spänning, magi, hat, hämnd och hjärtslitande kärlek.


Vad jag tyckte:

Jag lånade hem denna från biblioteket, jag hade hört gott om den men sedan blev den liggande i högen väldigt länge. När så tidsgränsen för antal lån kom så började jag då äntligen läsa den. Och vad glad jag är att jag gjorde det! Tänk om jag bara lämnat tillbaka! Då hade jag missat en fantastisk bok! Korpmåne är en säregen och märklig bok som suger tag i en som läsare och där man bara vill läsa ett kapitel till och så bara ett till och så inser man till slut att nästan halva natten gått....

Saga bor som sagt i Ytterstabyn, en som jag tror norrländsk liten by. En såndär by där alla känner alla och där det mesta är nedstängt och tomt. Sagas liv har nyligen förändrats drastiskt och när Seth dyker upp i grannhuset så kommer det innebära stora förändringar.  Therese Henriksson skapar en berättelse där både den inre karaktärshandling och den yttre handlingen vävs ihop på ett snyggt och trovärdigt sätt.  Korpmåne rymmer både kärlek så stark att den gör ont i magen och hat som gör att nackhåren krullar sig. Korpmåne är en sinnrik berättelse som berör den nordiska mytologin och där även magin känns som en naturlig del av livet i Ytterstabyn. Henriksson använder sig av det vilda Norrlands skönhet för att skapa en dramatisk inramning till själva berättelsen. Med ett språk som både är vackert och behagligt att läsa, nästan lite poetiskt emellanåt vindlar berättelsen sig framåt. Men  det är också en berättelse där saker och ting får ta sin tid.  En vacker berättelse om utanförskap, vänskap, mod och kärlek. En bok för de mellan 12-15 men även för äldre läsare och vuxna som jag! Jag imponeras djupt över att detta är Therese Henrikssons debut och jag ser verkligen framemot att få läsa mer av henne.

( Kaosutmaningen 2015:  24:Läs en svensk ungdomsbok)


4 kommentarer:

  1. Svar
    1. =) Härligt! Jag kan varmt rekommendera den!

      Radera
  2. Jag tyckte också jättemycket om den. Väldigt bra debut. Jag tycker att slutet hintar lite om att det kanske kommer en fortsättning, vilket jag både hoppas och inte hoppas på eftersom den här ändå knöt ihop allt snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är slutet en aningen öppet och precis som du så både hoppas jag och inte hoppas på en fortsättning.

      Radera