fredag 22 maj 2015

Kulturkollos Tisdagsutmaning: I vår herres hage


Idag verkar det inte som blir någon jerka, kanske den kommer senare under dagen. Istället tar jag och gör min första Kulturkollo utmaning! Denna vecka har de tema Djur och Tisdagsutmaningen handlar om: I vår herres hage är namnet på veckans tema. Det handlar om djur i alla dess former och gestalter: ulliga, gulliga, hala, farliga, vilda eller tama

Jag var en inbiten hästtjej och min läsning dominerades av hästböcker mellan åren 10-14 år. Jag läste annat med men det var hästböckerna jag återkom till. Min första kärlek där var Silver, denna vackra skimmelfärgade ponnyn som var så lik min egna häst! Dessutom vet jag inte hur många gånger jag läste om Vackre Svarten!  När jag sedan blev medlem i Polllux hästbokklubb var ju lyckan gjord! 


Sedan såg jag filmen Den oändliga historien och jag blev förtjust i Bastians vän hästen Atreju, en förtjusning som djupnade när jag läste boken. Atreju är ju den lojalaste av alla vänner och hans öde får mig att storlipa varje gång jag läser om boken eller ser filmen.

I samma film så väcktes också min kärlek till udda djur så som drakar och liknande, den allra första förtjusningen är då en flygande hund/drake (?) Han heter i alla fall Falkor och som jag gillade honom! Jag tror rent av att Den oändliga historien är grunden till min kärlek till Fantasyvärlden. För jag minns att efter jag läst denna började läsa Narnia-böckerna och andra liknande böcker. 

12 kommentarer:

  1. kameldrake, tycker jag? var finns han? har inte läst Den oändliga historien men väl Narniaböckerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Falkor finns i landet Fantasia som Den oändliga historien utspelas i, jag kan varmt rekommendera boken. Jag har läst den flera gånger och den håller varje gång. Det står att Falkor är en lyckodrake.

      Radera
  2. Hästböckerna var ju ett måste under en period!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det så! Jag var inbiten hästtjej som dessutom hade egen häst några år =)

      Radera
  3. Den oändliga historien är väldigt bra, både som bok och film. Gillade också Falkor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den det! En kär favorit här =) Måste nog se om filmen snart!

      Radera
  4. Silver var också min favorithäst! Jag har inte riktigt hittat fram till fantasyvärlden, jag läser sällan böcker som inte befinner sig i verkligheten. Men det är klart att djuren i Narnia - de gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara men även i verkliga livet kan det finnas spännande djur att lära känna.

      Radera
  5. Silver och Vackre Svarten är ju oförglömliga, slukade som många hästböcker under en period! :)

    SvaraRadera
  6. Pysen var min favorithäst, men Silver var också fin. Och Falkor. Och Bastian. Åh! :)

    SvaraRadera