måndag 11 maj 2015

Äntligen! Jimmy Perez är tillbaka i Dött vatten av Ann Cleeves

Ann Cleeves, Dött vatten

Äntligen är Jimmy Perez tillbaka! Efter det chockartade slutet i Blå gryning, ett slut som faktiskt fick mig att bokstavligen kasta boken i väggen! Men nu är han som sagt tillbaka men det är inte längre samma Perez vi möter. Den Perez som möter oss i Dött vatten är en sargad man som milt sagt tappat styrfarten. Trots detta blir han, mycket mot sin vilja, inblandade i fallet med den döde journalisten Markham. Markham som är född och uppvuxen på ön men som åkte till London för att göra sig ett namn. Han reste tillbaka till ön för att undersöka Sulluom Voe, Shetlands gas och oljebolag. Spåren i fallet leder oss till en infekterad debatt om energifrågor som rasar på ön. Den unga kvinnan Evie Watts, hon som snart ska gifta sig, kommer ha en central roll i fallet.

Nu hade jag sett tv-serien med Perez och visste en del om fallet i boken men samtidigt så skiljer sig tv-serien så mycket ifrån bok-serien att det gjorde inget. I boken så utvecklas fallet på ett lite annorlunda sätt och jag trivs väldigt väl med att återigen vara tillbaka på Shtelandsöarna. Ett bröllop är också på väg att gå av stapeln, ett bröllop som har mycket med den döde journalisten att göra. Dessutom så dyker det upp en ny kriminalkommissarie Willow Reese, hon ska ta över efter Perez en tid eftersom han är sjukskriven. Willow är en trevlig bekantskap och en karaktär jag hoppas på att få återse då jag gillar henne väldigt mycket. Dessutom gillar jag att Sandy får en mer framträdande roll i denna boken. Det gör att vi lär känna honom bättre vilket jag gillar då jag tyckt mycket om honom som bikaraktär i de andra böckerna.   Ann Cleeves är skicklig på att i ett långsamt tempo måla upp en spännande berättelse med ledtrådar och förvecklingar.  Cleeves är också mycket skicklig på att återge landskapet och miljöerna på ett sådant sätt att det verkligen känns som man är där.  Jag läser och njuter! Och längtar tills nästa del kommer på svenska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar