fredag 15 maj 2015

Spökhistorier ifrån Internet, Creepypasta av Jack Werner

Jack Werner, Creepypasta 

Handlingen:
Creepypasta – digitala spökhistorier där uråldrig folklore möter internets kollektiva skaparkultur och virala förmåga. I många fall blir historierna till moderna vandringssägner, där Svarta madame motsvaras av hemsidor man absolut inte får besöka vid midnatt, och motsvarigheterna till Näcken eller Skogsrået inte lurar i skogskanten, utan bakom ett hörn i Grand Theft Auto V eller Minecraft.
I denna den första bok som skrivits om fenomenet återger och analyserar journalisten Jack Werner den mest skrämmande och intressanta creepypastan Internet har att erbjuda. Resultatet är lika mycket ett stycke högaktuell folklivsforskning som en samling hårresande spökhistorier.

Vad jag tyckte:

Werner levererar en faktaspäckade, detaljrik och otroligt välskriven bok om ett mycket fascinerande ämne. Ett ämne som belyser vår digital media värld på ett mycket intressant sätt samtidigt som den berättar om vår tids vandringssägner och de där spökhistorien som förr i tiden berättades i mörklagda rum med bara en ficklampa framför ansiktet eller runt en öppen eld.  Cyberrymden är ju oändligt djup och rymmer så många sidor, sidor man själv som vanlig enkel användare inte riktigt känner till. Bakgården av internetvärlden rymmer skrämmande mycket. Men Werner förklara tydligt och engagerat de olika delarna och får mig att förstå vad begreppet Creepypasta verkligen är. Han använder sig av många olika exempel hämtad ifrån olika forum och nätsidor, som han kommenterar och analyserar. Hela boken visar på ett enormt stort intresse och en gedigen forskning kring ämnet. Jag blir djupt imponerad av Jack Werners bok och innehållet är spännande och välskrivet. Samtidigt så lyckas Werner även skrämma mig rejält och jag börjar se saker i ögonvrån under de mörka kvällar jag läser boken! Werner har också en blogg där man kan fördjupa sig ännu mer i ämnet om man vill det! Här hittar ni den. Fascinerande läsning om ett högaktuellt ämne som blandar folklivsforskning med vår tids moderna internetvärld. Läs och fascineras, men glöm inte att ha lampan tänd och undvika att surfa in på märkliga sidor som kommer skrämma vettet ur dig! 

3 kommentarer:

  1. Brukar läsa sidan ibland och berättelsen om Den leende mannen är för jäkla läskig. Finns även en filmsnutt och det är nästan så en behöver någon att hålla i handen under de 5 min den pågår. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där filmsnutten är ruggigt obehaglig! Samtidigt kan man ju inte låta bli att titta! =)

      Radera
  2. Den leende mannen har jag läst, och sett filmsnutten som bokhuset nämner. De två förstörde mina nätter ett tag! Fy sjutton så läskiga, men det är ju positivt :) Ska kika in på hans sida!

    SvaraRadera