torsdag 28 maj 2015

Fangirl av Rainbow Rowell

Rainbow Rowell, Fangirl

ÅH! Under Rainbow Rowell! Vilken författare hon är!

 I Fangirl möter vi då Cath, Wren, Levi och Reagan och vilka karaktärer de är! Och vilken historia de berättar, eller rättare sagt Cath berättar. För det är Cath som är berättarrösten i denna bok. Cath som är tvilling med Wren, som vuxit upp utan sin mamma eftersom hon en dag när döttrarna bara vara 8 år gick ut genom ytterdörren och försvann utan ett ord. Och som har en pappa som är psykiskt sjuk (manodepressiv gissar jag på?). Nu ska de börja college och Wren har bestämt sig för att de båda ska bo i egna rum i egna hus på stort avstånd ifrån varandra. Wren vill bli mer självständig och lära sig stå på egna ben. Något Cath tycker är helt onödigt och extremt skrämmande. För Cath tycker inte om folkmassor, okända platser och miljöer och nya människor. Något som det lär bli mycket av på college och när hon dessutom måste tackla detta utan Wren...... Åh vad jag känner igen mig i Cath, hennes sociala fobi känns nästan som min egna. Den jag hade i så många år och som jag fortfarande kan känna av, även om jag lärt mig mer och förstå bättre nu. Men samtidigt känner jag igen mig i Wren, som gör revolt och dricker alltför mycket och gör extremt dumma saker. Jag har även varit som Wren vid vissa tillfällen i mina yngre år.  Caths nya rumskamrat Reagan är en tuff tjej som jag också gillar väldigt mycket. Sedan har vi ju sötaste, snällaste och finaste Levi.  En kille med hjärta av guld!  Rainbow Rowell kan verkligen skapa intressanta och högst trovärdiga karaktärer som man lätt faller för och som man ta till sitt hjärta. Fangirl är inte lika svart som Eleanor & Parker utan är mer fluffig och charmig. Det finns dock allvar i boken som förankrar boken väl så att den inte svävar ut i det blå helt.

Cath är också en driven skribent av fanfiction och då specifikt kring en bokkaraktär som heter Simon Snow. En fiktiv karaktär som påminner väldigt mycket om Harry Potter men där Cath skapat en ny värld åt honom. Via sin sida har hon tusentals följare och stundtals lever hon mer via Snow än i verkligheten.  I boken finns stycken av det Cath skriver om Snow insprängt. Denna del av historien är verkligen en kärleksförklaring till hur det är att vara nörd! =)

Fangirl är en bok om vänskap, första kärleken, om att våga trots att man är rädd och om att växa upp. En vacker berättelse som känns i hjärtat och som jag blir berörd av. En magisk bok som värmer hjärtat och skapar små lyckofjärilar i magen! Läs och njut!

( Kaosutmaningen 2015: 9: Läs en bok med en huvudperson som bloggar)

6 kommentarer:

  1. Hon är en ny favorit, Rainbow Rowell :) superskicklig på karaktärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig med =) Och visst är hon det!

      Radera
  2. Jag har den hemma, men har inte kommit så långt som att läsa den ännu.

    SvaraRadera