fredag 8 maj 2015

Bokbloggsjerkan 8-11 maj: Platsbrist och bokhögar överallt

Fredag och nu är det tid för Jerkan. Förra veckan hann jag inte med att svara men idag så tar jag mig tid. Nationellt prov i Engelska klarades av igår, sista skrivuppgiften ska lämnas in idag, den behöver bara en sista putsning, nästa omgång prov är nästa vecka och sedan är det bara själva uppsatsen kvar. Men då jag behöver sitta ned och vila ordentligt så kan jag passa på att jerka, min skadade fot visade sig vara hälsensinflammation. Inte så kul men sjukgymnasten har tejpat den så nu ska det väl snart bli bättre! Så raskt över till Jerkan!

Denna gång ställer Annika en fråga via Mia som undrar hur du får plats med alla böcker? 

Det korta svaret blir: Nej det får jag inte!

Jag har förvisso lösgjort en del fria ytor i alla våra bokhyllor genom att skänka en del till min kära fader. Min pappa jobbar som lärare och han ställde frågan om jag hade lite böcker till övers som han kunde ge till hans skolas skolbibliotek, såklart kunde jag det! För en så god sak kan jag tänka mig att rensa ut en del. Men skulle jag läsa ut alla olästa böcker, ca 50-60 ( har inte vågat räkna dom på ett tag!) samt alla rec-ex jag har, både utlästa och ännu inte lästa. Då räcker inte hyllorna till längre trots utrensningen!

Jag och kära sambon bor i ett radhus, 2 ROK på 67 kvadratmeter. Vi har just nu tre fullstora Billy bokhyllor, en smalare hög bokhylla plus en stor fyrkantig kloss till bokhylla som lämnats kvar av de förra hyresgästerna i vardagsrummet. Det går liksom inte att trycka in fler bokhyllor, vi måste ju få plats med saker som tv-bänk, bord, soffor och dylikt med!  Ev så skulle platsbristen kunna lösa om man tar bort den smala höga hyllan och köper en fullstor Billy till.  I sovrummet finns det en kista som alla låneböcker bor på!

Mina bokhyllor är också sorterade först efter ämnet, sedan efter författarens namn. Så en bokhylla med romaner och ungdomsböcker, både svenska och engelska. Sedan en hylla med deckare, thriller, dystopier, fantasy och skräck. Sedan en hylla med ett hyllplan med bara Stephen King plus nästan alla faktaböcker på de resterande, de stora lexikonen får bo i klädkammaren just nu! Sedan den smala hylla med alla pocketar, indelat i romaner, deckare, fantasy, dystopier och skräck men inte i författare ordning då böckerna få ligga ned och bygga dubbla staplar ( fick plats med mer då!). Sista hyllan rymmer hela Diana Gabaldons serie, ett lån ifrån kära mor! Sist ut är den stora klossen som rymmer alla klassiker, olika samlingar plus två hyllor för alla olästa böcker! Även i köket finns det böcker, alla kokböcker då!

Sedan har vi högar lite överallt, främst på våra sängbord och under soffbordet men även en hög på skrivbordet som är olästa rec-ex,

Totalt finns här nog mer än 600 böcker i detta hemmet, jag har börjat lägga in allt i databaser men inte hunnit med det på sistone så har en del kvar att göra! Kära Sambon bygger ju numera även på boksamlingen ordentligt! Vilket är bara härligt, tänk att få dela hem med någon som tycker det är ok att det finns böcker överallt!

Här är en halvdålig bild, men orkar inte fota nytt idag. Vardagsrummet är inte på sin finaste uppvisningssida idag! Men det som syns, bilden togs för att visa upp lampan och inte hyllorna nämligen, är en del av roman-hyllan plus en del av deckare, thriller osv-hyllan. Efter denna bilden togs så har det rensats ut en del då. Och ja, jag är en sådan som även fyller hyllorna med diverse annat, prydnadssaker och foton och lyktor!


43 kommentarer:

  1. Jag flyttade från 69 kvm till 132 men det hjälpte inte - det är ika fullt i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig det! Vi fick 10 kvadratmeter mer när vi flytta hit och det tog inte lång tid innan platsbristen var ett faktum!

      Radera
  2. Fin hylla! Man får prioritera, först bokhyllor och sedan eventuellt andra möbler. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Precis! Men kära sambon, som trots att han gillar böcker, skulle nog protestera om jag hivade ut de andra möblerna!

      Radera
  3. vad ska man med en tv till om man har massa böcker ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Men sambon skulle nog bli lite ledsen om jag slängde ut tv:n, han spelar en del tv-spel!

      Radera
  4. Nej, man kan ju inte bara ha bokhyllor hemma. Själv älskar jag soffan, och den är stor nog att klara av någon bokhög då och då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soffa är såklart av vikt, man måste ju sitta någonstans och läsa!

      Radera
  5. Ett tips är backar under sängen, där du kan ha böcker. Under min smala lilla säng har jag mellan 90-100. Till skillnad från mig ska man kanske bara ha de lästa där, annars är det lätt att glömma bort dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju en dubbelsäng men kan inte använda utrymmet där dels för att gammelkatten här hemma har sin sovplats under sängen. Hon har en egen filtkoja där under samt att de andra tre katterna gillar att springa under sängen... =) Så jag skulle nog få det rätt svårt om jag ockuperade "deras" utrymme!

      Radera
  6. Vi bor stort. Men har knökfullt ... Kul att du är Stephen King-fan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. King är en kär favorit! Jo jag antar att det går rätt fort att fylla upp ev extra utrymme!

      Radera
  7. Jag har flyttat till större sex gånger nu. Det hjälper inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl risk att man köper ännu fler böcker om man flyttar till större =)

      Radera
  8. Åh, jag skulle älska att strosa runt i ditt hus och titta på böckerna:).

    SvaraRadera
  9. Jag tror inte det spelar någon roll hur stort boyta man än skulle ha så tror jag ändå man skulle ha problem med att få plats med alla böcker :) trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Tror inte heller att det hjälper att flytta till större, blir nog bara att man skaffa ännu mera böcker i stället :)

    SvaraRadera
  11. Jag har plats för fler bokhyllor, har 130 kvm på två plan och bara två barn kvar hemma.
    Men de kostar ju lite om man vill ha dörr också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant det. Men dörrar på är ju också smidigt och det blir väl inte så dammigt kan jag tänka mig.

      Radera
  12. en boknörd får aldrig ett tillräckligt stort hus, så enkelt är det!

    SvaraRadera
  13. Jag har fått överge det där med prydnadssaker i hyllorna, då får jag inte plats :) . De får stå ovanpå istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gör jag med, men framför böckerna på den smala lilla kanten som blir över står en del småsaker och foton.

      Radera
  14. Bygga fler väggar tror jag på ... men var? Grannfastigheten är till salu, tänk att kunna köpa den och göra ett eget bibliotek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett helt hus till bibliotek! Vilken dröm =)

      Radera
  15. Min man är också ivrig boksamlare och vi för in allt i vår databas :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har påbörjat en databas men inte blivit klar än.

      Radera
  16. Att skaffa dataregister över boksamlingen? Ja, varför inte, det var kanske ingen dum idé! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Rätt bra att ha koll på vilka böcker man har, jag började dels för att jag vill skapa ordning på de böcker jag har men också i syfte att ha om något mot all förmodan skulle hända så vet jag och kan styrka vad jag hade.

      Radera
  17. Jag flyttade för några år sen till en nästan dubbelt så stor lägenhet men det är ändå överfullt och platsbrist... :)

    SvaraRadera
  18. Men du har i alla fall ett system i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, organiserat kaos skulle jag nog hellre vilja säga =)

      Radera
  19. Vilken bra idé att ge böcker till skolan! Åtminstone här har dom inte mycket till budget för bokinköp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ja det gjorde det lite lättare att rensa bort en del.

      Radera
  20. Jag som har tänkt att det kanske skulle hjälpa att ha liiite mera plats... (men min sambo vägrar betala mera för att mina grejor ska få plats :-( Tydligen var det ett dödfött hopp hursomhelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm....Du får försöka lista ut en bra strategi, göra en jämförelse med hur mycket mer plats hans saker skulle få om det fanns mer plats =)

      Radera
  21. Jag började skriva in alla böcker på en lista (borde varit en databas) men gav upp. På samma sätt som jag varje år börjar skriva upp alla böcker jag läser och vad jag tyckte, men kommer på i maj att jag glömt göra det februari, mars och april.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är ännu inte färdig med min databas men så fort jag får mer tid över så ska jag fixa till den. Läslistor måste jag skriva annars glömmer jag bort vad jag läst =)

      Radera
  22. Suck och stön jag fattar inte hur ni orkar. Jag är full av beundran och gör vågen för dig Helen. Jag läser också men jag njuter ännu mer av din blogg Helen. Jag vågar nästan inte fråga om en bok för då måste toabesöket vara avklarat, en stor kopp kaffe och inte Lets Dance eller Downtown Abbey på tv för man ska kunna njuta av en bokrecension via telefonen. De där bilder du skickade på boksalar det passar in på dig. En lite fråga dammas dessa böcker någonsin????

    SvaraRadera